Se 1½ time lang Foredrag
på Dansk, på YouTube nuklik
påNyeste
forskning som kategorisk afviser det universelle incest tabu: Engelsk
Introduktion (4 min.), resten på dansk. Engelsk tekst til højre for
videobilledet på YouTube findes 3 links: til ægyptologens forlag, hvor
bogen kan købes, til bogens indholdsfortegnelse og til de første 24
sider af bogen som alle kan læse fritklik
her For at afspille hele det 1½ time lang foredrag / diskussion automatisk (i stedet for manuelt én efter én) gå til følgende YouTube side og klik på "Play All" i højre side - for automatisk afspilning gå først til den pågældende YouTube side ved atklikke her New Research Rejects Universal Incest Taboo: Eng. Intro, Eng. Text Right of Screen; Dansk Foredragklik her |
|
|
Politikens heksejagt på den grønlandske mand: |
Debat
oprettet og videreført af Troels Schmidt på den tidligere
journalisten.dk. Emne: Pædofili og kultursammenstød i Grønland Oprettet 25. Juni 12:00 2006 Skrevet af: Troels Schmidt. Pædofili og kultursammenstød
i Grønland - her følger Schmidts kommentar til dagbladet Politikens serie om Grønland: Først vil jeg søge at tage den
dansk-somaliske psykiater Fatuma Alis spørgsmål om kultursammenstød
mere alvorligt end det blev i Politiken. Her er mit bud: Pædofili og kultursammenstød af Troels Schmidt, kulturaktivist
og forfatter Således skrev Politiken i sit første
indlæg d. 18. juni: 2006 I Grønland er én pr. 629
indbyggere blevet sigtet for seksuelt misbrug. I Danmark er det
tilsvarende tal én for hver 23.348. Artiklen har ikke noget entydigt svar
på hvorfor, og dette findes næppe heller. Måske ligger årsagerne
hertil ikke udelukkende i de gængse forklaringer om socialt armod og
misbrug, men er mere dybtliggende og kan tillige ses i forholdet mellem grønlandsk
og dansk kultursammenstød. I Søndags Politiken d. 25. juni
berører den dansk-somaliske psykiater Fatuma Ali denne mulighed. Her forsøger
jeg at tage staffeten op: En illustration fra et
videnskabeligt antropologisk værk har måske en nøgle til forståelsen
af den store forskel på de danske og grønlanske tal. Klik på følgende
link for at se illustrationen: http://www.just-well.dk/groenlan.htm
Mor & barn i leg og kærlighed
skildret i ovenstående grønlandske tegning af Paul-Emile Victor og i børnekælevisen
nedenfor vil nemt kunne opfattes af mange i Danmark som en ulovlig
incestlignende handling. Skildringerne findes i et antropologisk værk
over grønlandsk kultur: La Civilisation du Phoque. Legendes, rites et
croyances des Eskimo d´Ammasalik. Editions Raymond Chabaud, Bayonne, af
Paul-Emile Victor og Joölle Robert-Lamblin. Værket blev anmeldt i
tidsskriftet Forskning i Grønland / tusaat 4 / 94 af den danske
videnskabelige boganmelder, Hans Chr. Gulløv, mag.scient. i etnografi,
seniorforsker ved Dansk Polarcenter med arbejdssted ved Nationalmuseets
etnografiske samling. Han skriver om den grønlandske hverdag, som bl.a.
ovenstående tegning repræsenterer: "Jeg læste bogen som en
beretning om Paul-Emile Victors Ammassalik og fandt deri, at troen på
nuet var stærkere og et bærende element i overlevelsen. I nuet var der
plads til livsglæde, kærlighed og omsorg for næste generation, som det
udtrykkes i en af bogens børnekæleviser illustreret af Victor (s. 194 og
s. 199): Du er som en gammel træskål, Som en simpel træskål, En træskål som man slikker, En træskål som man spiser af. Illustrationen viser noget om hvor
forskellig grønlandsk kultur er fra det danske, idet en gammel
traditionel handling som ovenstående beskrevet i digt og tegning er
uacceptabel set med danske incestbehandlerøjne. Uanset om denne kultur stadig er
udbredt eller ej i Grønland mener jeg, at man med stor sikkerhed kan
sige, at denne repræsenterer en mere afslappet holdning til seksualitet i
Grønland end i Danmark. Bl.a. derfor kan man med rimelighed stille spørgsmålstegn
ved hvorvidt det danske behandlersystem måske ser mere misbrug end
egentlig er tilfældet. Bidrager det nedarvede danske behandlersystem til
at udbrede et problem i højere grad end til at løse et ”seksuel
misbrugs” problem i Grønland? Er der måske tillige tale om et
kultursammenstød med hensyn til de aktuelle pædofilisager, hvor der i Grønland
er så mange flere sigtelser for ”seksuel misbrug” end i Danmark.
Denne vinkel på problemstillingen er også værd at overveje. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oprettet 22. September 14:04 Skrevet af: Troels Schmidt OK at køre
medie-hetz på angivelige kriminelle? Kære ..., du skriver
implicit at det er OK at køre medie-hetz på angivelige kriminelle før
de evt. dømmes ved en domstol – nedenfor vil jeg forklare dig hvor
grueligt galt det står til med dine skriverier: Helt alvorligt, hvis du som
skrevet, virkelig mener at jeg skal lade ”være med at kritisere
Politikens ”nøgteren og præcise skildring af de faktiske forhold på
Grønland.”, så har du jo placeret dig selv blandt dem som synes det er
helt fint at omtale ikke-dømte som allerede de facto dømte - hermed
placerer du dig sammen med dem som synes det er OK at køre medie-hetz på
mennesker som kun angiveligt har begået en forbrydelse. For sådan omtaler Politiken de
sigtede mænd i Nuuk, den ene har nu begået selvmord. Ingen af dem har været
dømt ved en domstol. På lignende vis har ”den levende avis” desværre
ukritisk, ensidigt, overfladisk og sensationelt skrevet stort set hele
serien – jeg vil ikke trætte læserne ved atter at ridse
kritikpunkterne op her, da jeg allerede har skrevet herom ovenfor. Men
omtalte serie er så uvederhæftig at den dårligt kan kaldes
journalistik. Måske kan man sige at tilhængerne heraf er medlem af en særlig
infam ”klub”, som du nu desværre er blevet selvindskrevet medlem af
– tillykke med den store dag! Jeg håber alligevel at du snart kommer på
bedre tanker. Troels Schmidt, forfatter og kulturaktivist ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oprettet 09. September 09:56 Skrevet af: Troels Schmidt Kultursammenstød
eller manglende civilisation i Grønland? Jeg kan se at også du ønsker
respekt for det enkelte individs rettigheder og særligt børns ret til
ikke at blive udnyttet. Herudover glæder det mig at vi begge anerkender
at der vitterlig er en konflikt i Grønland imellem en grønlandsk skik og
en dansk bekæmpelse af denne inklusiv den seksualitet som denne skik måtte
repræsentere. Jeg mener at der er tale om kultursammenstød, hvorimod du
mener det handler om grønlændernes manglende civilisation. Din
argumentationsform går en hel del ud på at afvise andre kultureres
diverse skikke som du ikke bryder dig om. Her sætter du endda spørgsmålstegn
ved grønlandsk civilisation, hvor du implicit anklager grønlænderne for
ikke at være "civiliserede". Men det kunne være interessant at
vide om du er i stand til at nævne positive træk ved andre kulturer end
din egen? Eller er din holdning blot i overensstemmelse med en
"rigtig" kolonimagthaveres ditto"? I første debatindlæg ovenfor
skrev jeg om en illustration fra det store franske videnskabelige værk om
netop grønlandsk kultur, som måske indeholder en nøgle til forståelsen
af den store forskel på de danske og grønlanske sexmisbrugs tal. For
nemhedens skyld får du atter linken til illustrationen her: http://www.just-well.dk/groenlan.htm
Som jeg skrev ovenfor blev værket
anmeldt i tidsskriftet Forskning i Grønland / tusaat 4 / 94 af den danske
videnskabelige boganmelder, Hans Chr. Gulløv, mag.scient. i etnografi,
seniorforsker ved Dansk Polarcenter med arbejdssted ved Nationalmuseets
etnografiske samling. Hans Chr. Gulløv skrev: "Jeg læste bogen som en
beretning om Paul-Emile Victors Ammassalik og fandt deri, at troen på
nuet var stærkere og et bærende element i overlevelsen. I nuet var der
plads til livsglæde, kærlighed og omsorg for næste generation, som det
udtrykkes i en af bogens børnekæleviser illustreret af Victor (s. 194 og
s. 199): Du er som en gammel træskål, Som en simpel træskål, En træskål som man slikker, En træskål som man spiser af. ------------------------------------------------------------------- Oprettet 24. August 22:02 Svar på indlæg Skrevet af: Troels Schmidt: Kære .... Angående mit debatindlæg om kultursammenstød i Grønland skrev du: ”Vi kan diskutere årsagerne, ja, men lad være med at kritisere Politikens nøgteren og præcise skildring af de faktiske forhold på Grønland.” Jeg vil hermed tage dig på ordet og gerne diskutere en af årsagerne, for jeg ved godt det kan være svært for os danskere at indrømme at vi har udøvet kultur imperialisme og stadig gør det i Grønland. Men forholdene bliver ikke bedre før vi reflekterer over vores manglende evne til at vise grønlænderne større respekt for deres gamle kultur og den kulturarv som stadig sidder i bevidstheden hos de fleste inuitter. Bare den måde hvorpå vi skriver og taler om grønlænderne på afslører ofte en formynderisk og patroniserende holdning til et af Danmarks tidligere kolonifolk. Vi vil åbenbart ikke anerkende værdierne i den gamle og friere kønsmoral der viser omsorg og kærlighed for næste generation og som demonstreres tydeligt i tegning og digt ved at klikke på denne link: http://www.just-well.dk/groenlan.htm -------------------------------------------------------------------------------- Oprettet 11. August 23:04 Svar på indlæg Skrevet af: Troels Schmidt En australsk version af Politikens heksejagt I DR Agendas radio program ”Australiens urfolk - fra bush til galleri”, fra Agenda d. 22. juli 2006 kan vi alle over Internettet bl.a. høre at også de australske aboriginals bliver heksejagtet for sex misbrug. De hvide australske medier slår sexmisbrug blandt aboriginerne stort op samtidig med at stort set alle andre vigtige forhold for urbefolkningen bliver tiet ihjel. Det ligner kultursammenstød og det lugter af en australsk version af dagbladet Politikens usmagelig heksejagt på den grønlandske mand. Hvad mener du? Men lyt først til Agenda: Klik på følgende link og lyt til ”Australiens urfolk - fra bush til galleri” http://www.dr.dk/P1/Agenda/Udsendelser/2006/071813... ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oprettet 02. August 11:23 Svar på indlæg Skrevet af: Hans Christian Meklenborg Skudt over målet? Har du ikke skudt over målet ved at anklage Politiken for heksejagt på den grønlandske mand, når du kun har, vist nok, 3 eksempler fra Politikens serie om Grønland? --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oprettet 17. Juli 23:09 Svar på indlæg Skrevet af: Troels Schmidt Politikens
navlepilleri Hans Christian, Måske er vi begge lige overbevist om, at journalist Stephanie Surugue, Politikens redaktion og for den sags skyld fotografen Joachim Adrian, alle tre burde overveje nærværende kritik her på disse sider. Politikens serie om pædofili og Grønland burde aldrig have været skrevet og slet ikke trykt i en seriøs avis. Måske vi burde henvende os direkte til de tre? Lige nu ser det ud som om alle tre er låst inde fra omverden med hvert sit navlepilleri eller er det bare strudsen i sandet? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oprettet 07. Juli 15:58 Svar på indlæg Skrevet af: Troels Schmidt Politikens heksejagt på
grønlandske mænd Lidt kritik af fraværet af en
anstændig journalistik i seriein om pædofili og Grønland i ugen fra d.
18. juni til og med d. 25. juni 2006 i dagbladet Politiken: Min tese: Politikens heksejagt på især grønlandske mænd er kulturimperialisme. I Politikens serie kan man ikke
undgå at få det indtryk at krænkelser udelukkende er noget mænd kan
finde på. Og i seriens sidste indslag, søndag den 25. juni, træder
kampen imod grønlandske mænd tydeligt frem når f.eks. pensioneret overlæge
i psykiatri Inge Lynge fortæller: ”I det gamle fangersamfund ejede
manden seksualiteten. Når han ender i en situation af afmagt, kan hans følelse
af retten til at eje seksualiteten måske være kammet over.” (Hankønnet
slås fast, Schmidt.) Hertil har Nadja Lyberth allerede i en af seriens første
artikler fremført: ”Mine børn skal fortælle mig,
hvis en mand gør dem noget. For så skal jeg fandeme nok komme efter
ham.” (Hankønnet slås atter fast, Schmidt.) Det er min opfattelse, at
denne fokusering på hankønnet kan spores tilbage til danske
universitetslektorer af den såkaldte klassisk feministiske skole, hvis
indflydelse har gjort sig gældende i det nedarvede danske behandlersystem
- og bredt sig herfra til Grønland. Ifølge sociologiprofessor Henning
Bech er denne skole uden et videnskabeligt fundament. Efter læsning af
Bechs bog, ”Kvinder og mænd”, er det klart for mig at
behandlersystemets jagt på grønlandske mænd skal stoppes. Kønsforholdene
udgør ikke universelle kønsværdier som automatisk skal overføres fra
Danmark til Grønland. De klassiske danske feministiske fortællinger er
patriarkatteorier, men det grønlandske samfund er ikke kun patriarkalsk.
Derfor tager de klassiske feminister fejl i deres automatreaktioner. De
opfatter kønsforhold som hierarkisk, dikotomisk, strukturelt og
universelt, hvorfor de per definition er separatistiske og indbygget
mandefjendske. Men hvad godt kan der komme ud af sådan et udgangspunkt,
som dagbladet Politiken bærer ved til bålet? Professor Bech mener ikke, at
forholdet mellem kvinder og mænd lader sig beskrive adækvat og frugtbart
i termer af hierarki og modsætningspar. Ikke desto mindre er det de
klassiske feminister der tilsyneladende er dominerende indenfor det danske
behandlersystem. Og Politikens mange interviewpersoner bærer dette
ufrugtbare og destruktive syn videre til fordel for en forældet dansk
kulturimperialisme i Grønland. Nedenfor beviser jeg hvorfor
Politikens heksejagt på grønlandske mænd intet har at gøre med noget
som helst der bare ligner dokumentarisk journalistik: I artiklen d. 25. juni Conni Gregersen seniorpsykolog i
Familiedirektoratet i Nuuk, mener ikke, at der ligger årsagsforklaringer
i inuit-kulturen: ”Min hypotese er, at det er noget, der er sket i nyere
tid. Tidligere boede de så tæt og kunne beskytte hinanden. Og de små
samfund ville ikke have overlevet med pædofili. For eksempel mister børn,
der bliver misbrugt seksuelt, deres nysgerrighed. Det ødelægger deres
psyke. Så en lille pige, der var blevet misbrugt seksuelt, ville aldrig
kunne blive en god fangerkone. Derfor er det meget svært at forestille
sig, at den slags skulle være gået i det gamle samfund”. Men illustrationen og digtet fra
det franske antropologiske værk nævnt i nærværende første debatindlæg
er et faktum der dokumenterer, at seniorpsykolog i Familiedirektoratet i
Nuuk Conni Gregersen, enten lyver eller så aner hun ikke hvad hun taler
om. Conni Gregersen er højt oppe i hierarkiet i behandlersystemet i Grønland,
hvis invasion i Inuit-samfundet gør hvad det kan for at udslette minderne
om det gamle inuit-kulturs frie seksualmoral. Den gamle grønlandske skik
har ikke noget med ”seksuel misbrug” at gøre, men vil alligevel af
det danske behandlersystem blive betragtet som ”seksuelt misbrug” i
det sekund nogen i dag forsøger at praktisere den gamle skik. Hele
behandlersystemets manipulerende sprogmisbrug med udtryk som ”seksuelt
misbrug” demonstrerer blot systemets inkompetence og afstumpethed. Der
ligger nemlig ingen videnskabelighed bag dette systems vilkårlig magtudøvelse
og derfor svarer behandlersystemet mere til kulturimperialisme i Grønland
end til reelle forsøg på at gøre mennesker raske eller reelt at søge
at løse sociale problemer i den virkelige verden. Politikens ukritiske
serie bærer dermed et stort ansvar for heksejagten på de grønlandske mænd. Politikens layout er følelsesporno Layoutet er insinuerende - på
hvert eneste indslag ugen igennem – lod Politiken 5 forskellige nærbilleder
af interviewpersoners surrealistiske øjne, skåret ud fra resten af
hovedet, skabe en makaber stemning. I artiklen mandag den 19. juni
skildres årsagen til grønlændernes aktuelle problemer som social
elendighed og pædofili. Journalisten roder begge dele sammen. Det gør
seriøse sexologer som overlæge og professor Preben Hertoft til gengæld
ikke. For at sætte avisens serie i relief kan vi f.eks. lytte til Hertoft
tale om pædofil ved at klikke på dette link: http://www.just-well.dk/forside.htm#Lyt
Artiklen tirsdag den 20. juni: Billedet af moren og pædagogen
Nadja Lyberth med sin kasket, hvorpå der står ”Exit” skal vel minde
os om behovet for at flygte fra ”rædslerne” i bygden? Er dette tilfældigt
eller iscenesat af journalisten, fotografen eller Nadja? Efter min mening truer Politikens
serie mindet om den ægte, gamle grønlandsk kultur med udslettelse fra
vores historiske bevidsthed ved at ignorere tilsendte illustration og digt
fra den nævnte franske antropologiske forskning – tegningen ses også
her ved at klikke på følgende link: http://www.just-well.dk/groenlan.htm
I gamle dage var det præsterne, i
dag er det tilsyneladende hele det danske institutionelle behandlersystem,
som står bag. Og bag dette de klassiske feminister på universiteterne,
hvis uvidenskabelige og forældede teorier føres ud i livet på Grønland
af tilsyneladende meget nidkære, emsige og ambitiøse
institutionspersonaler – det er der noget der tyder på. I artiklen tirsdag den 20. juni får
vi også at vide at børnehjemmets personale anmelder alle og enhver på
enhver mistanke – noget tyder på at de massive politianmeldelser er forårsaget
af selve systemet som stiller sig op i et modsætningsforhold til det
oprindelige folks temperament, hukommelse og ånd. Flere autoriteter i
serien beklager det indtil nu træge grønlandske folks manglende lyst til
at fløjte som behandlersystemet ønsker. Men håber at næste generation
vil opføre sig helt anderledes. Næste generation Nadja Lyberth: ”Noget kan blive helt afgørende fra næste generation i Grønland", håber N. L.: ”Vi er begyndt at tale højt om pædofili.” Men jeg mener at det er
katastrofalt at denne ”Vi taler” ikke er videnskabeligt funderet, men
bærer præg af ensidige og historisk set ugrønlandske holdninger til
langt ud i fingerspidserne, uden jordforbindelse og kulturel
situationsfornemmelse. Et sted i artiklen citerer Nadja
Lyberth en børnelokker fra sin egen barndom som, efter at hun har hjulpet
denne mand med at bære nogle varer ind i huset, at have sagt: ”Nu må
du ikke græde.” Men dette fremstår som ren insinuering når ingen læser
aner hvad der er forgået, hvis overhovedet noget. Politikens uværdige medieheksedomstol: ”Op til 30 af byens børn er blevet misbrugt.”, men der er kun rejst sigtelser! Ingen er dømt af en juridisk
domstol! Politikens medie heksejagt har dømt uden rettergang!
Journalistisk skulle der naturligvis have stået ”angiveligt” i stedet
for ”børn er blevet misbrugt.” Journalist Stephanie Surugue og
Politikens redaktion - tag jer sammen! Dette er for Politiken en hel uværdig
”journalistik”. Begrebet ”seksuelt misbrug”: I artiklen d. 20. juni. Nadja Lyberth: ”Mine børn har venner der er blevet udsat for ”seksuelt misbrug”. Men begrebet ”seksuelt misbrug” er kasseret som anvendeligt i pædofilisager. Jævnfør "Sex misbrug terminologi
afvist som videnskab". Klik på: http://www.just-well.dk/skrasikr.htm
Se også http://www.just-well.dk/sexabuse.htm
I artiklen d. 20. juni: Nadja Lyberth knytter sine næver og siger: ”Børn er børn. Og det skal de have lov at være.” Men hvem henvender N. L. sig til med dette udsagn da ingen overhovedet vil være uenig med hende i det? Herudover, siger videnskaben om voksnes og børns seksuelle interesse for hinanden: Læs og lyt til cand.psych. Jette Bach ved at
klikke på: http://www.just-well.dk/page6.htm
Nadja Lyberth fortsætter: ”… kollegaer må ud i Nuuk og lede efter et barn, der er stukket af. Og nogle gange fører eftersøgningen pædagogerne hjem til voksne mænd, der har lokket børnene på besøg med cigaretter eller slik.” Hvis man virkelig var interesseret i børnenes ve og vel ville man ikke udelukkende interesse sig for hvor og hvorfor børnene går hen til nogle mænd. Man ville selvfølgelig også i lige så høj grad interesse sig for hvorfor disse børn stikker af fra selve børnehjemmet uden at fortælle hvor de går hen. Det er helt åbenbart at børnene ikke har tillid til børnehjemmets personale. Hvorfor taler N. L. ikke om det? I stedet for at personalet stiller
sig selv nogle tiltrængte kritiske spørgsmål retter de tilsyneladende
al skyts imod ”at melde mændene (hankønnet slås atter fast, Schmidt.)
til politiet ved den mindste mistanke om seksuelle overgreb.” Dette er
et personale der kun kan se noget af problemet og slet ikke helheden. Nadja Lyberth går videre: ”Børnene vil ikke tale om
”seksuelle overgreb”. Men hvorfor er Nadja Lyberth og personalet ikke
i stand til at vække børnenes tillid? Personalet vil kun vurdere fra
gang til gang om ”vores børn” er klar til at tale med en psykolog,
som i øvrigt er hentet fra København. Men hvorfor vil personalet ikke
indgå i ligeværdige dialoger børn voksne imellem? Bliver den manglende
tillid til dansk formynderi forstærket når der direkte importeres
psykologer med ind i den danske kulturinvasion i Grønland? Det er der også
noget der tyder på. Nadja Lyberths kulturapokalyptiske håb: Er det egentlig N. L. s håb at
bidrage til at fjerne mindelserne om den gamle grønlandske skik ved at støtte
en massiv dansk invasion i Grønland indledt af det danske
behandlersystem? Jævnfør: N. L.: ”Grønland mangler socialarbejdere, rådgivere,
psykologer, socialpædagoger, alle fagfolk … her i Grønland er vi ikke
nok uddannet arbejdskraft. Og her mangler anbringelsespladser til børn,
som ikke burde bo hjemme.” Der peges på rene danske løsninger på et
unikt grønlandsk problemkompleks! Uværdig artikel i Politiken Artiklen er uværdig til at blive trykt i en avis som Politiken. Jeg beklager at skulle sige det så skarpt, men nødvendigheden og alvoren i dette tvinger mig til det. Artiklerne mangler facts, konkret indhold og baggrundsviden som kan forklare fænomenerne. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oprettet 30. Juni 16:26 2006: Skrevet af: Hans Christian
Meklenborg En
vinkel Politiken burde overveje Denne
vinkel på problemstillingen er også værd at overveje. |