Se 1½ time lang Foredrag på Dansk, på YouTube nuklik påNyeste forskning som kategorisk afviser det universelle incest tabu: Engelsk Introduktion (4 min.), resten på dansk. Engelsk tekst til højre for videobilledet på YouTube findes 3 links: til ægyptologens forlag, hvor bogen kan købes, til bogens indholdsfortegnelse og til de første 24 sider af bogen som alle kan læse fritklik her
For at afspille hele det 1½ time lang foredrag / diskussion automatisk
(i stedet for manuelt én efter én) gå til følgende YouTube side og klik på "Play All" i højre side - for automatisk afspilning gå først til den pågældende YouTube side ved atklikke her
New Research Rejects Universal Incest Taboo: Eng. Intro, Eng. Text Right of Screen; Dansk Foredrag
klik her

 

Kræv ligestilling af religionerne og retten til at bære et tørklæde overalt i det offentlige rum. Det gjorde vi da vi gik til demonstration på Rådhuspladsen i København d. 9 januar 2004. Uden ligestilling af religionerne og uden retten til at bestemme over egen påklædning udviser Danmark blot et skændigt:

KNÆFALD FOR KRISTENDOM OG UFRIHED
Af Troels Peter Schmidt

Apropos demonstrationen har jeg også sendt nedenstående kritik af en artikel i Weekendavisen til Minoritetspartiets forum. Indlægget i Weekendavisen vil diskriminere Islam og forkaste personlig frihed i skolerne. De ønskede tiltag er reaktionære og i den grad disrespekt for Islam og disrespekt for personlig frihed, men læs min kritik af indlægget:

Det er min opfattelse, at et mere differentieret hensyn til individet i folkeskolen kan bidrage til at imødegå den modstand imod, at eleverne frit kan vælge at iføre sig den påklædning, som de bedst kan identificere sig med. Denne fleksible løsning afvises dog totalt af skoleinspektør Lise Egholm, der i WA 23.12. gør knæfald for kristendom og ufrihed.

For Egholm er det "for dybt et knæfald for Islam" at give børn tilladelse til at holde to dages skolefri ved Eid. Hun synes i stedet, "at den ordning, vi har, hvor man kan bede om fri en dag til Eid, er fin. " Men dette er kun én dag, hvor der i virkelighedens verden er behov for to.

Mere principielt og vigtigere: Ligestillingen af religionerne fejes af bordet med en dispensationsregel, hvis præmisser bygger på en kristen kulturhistories hegemoni. Men ligestilling af religionerne er ikke et knæfald for Islam. Det er blot rimeligt, rationelt og retfærdigt i en moderne stat, at religionerne stilles lige.

Men Egholms alternativ til lighed og frihed er ikke bare et knæfald for kristendom, men også for ufrihed. Hun går nemlig slet ikke ind for fri til Eid, for: "Vi skal i vores knæfald ikke gøre det til, at man for at være en god muslim også skal holde fri." Her antager Egholm, at mange børn presses af familien til at blive hjemme for at fejre Eid, og derfor vil hun slet ikke give muslimer muligheden for at praktisere det frie valg ved at kunne holde fri.

Men ufriheden gælder ikke kun Eid. Det gælder også klædedragten: "Kommer der nogle med burka på, bliver de eddermame smidt-ud ... jeg kaster op i lårtykke stråler over burkaen ... Samtalen og dialogen er det, vi skal fremme i skolen, og det fremmer du altså ikke bag et tørklæde eller bag ved en kasket for den sags skyld, og slet ikke bag en burka."

Men samtale og dialog er ikke per definition lig med øjenkontakt. Vigtigere er evnen til at lytte. Vi bør derfor lære at lytte til hinanden uden ufrihed og forbud. Det er en lektie, skoleinspektør Egholm kunne have godt af at øve sig på. Så ville hendes skole hverken gøre knæfald for kristendom, islam eller ufrihed, men derimod for frihed, lighed og gensidig forståelse. Og er det ikke i langt højere grad ånden i den danske skoletradition end den ufrihed og kristendom, Egholm har gjort sig til fortaler for?

Vi gik til demonstrationen og gav den antihumanistiske og reaktionære del af Danmark modstand samtidig med at vi støttede den humanistiske og progressive del. Klik på de fede fotos fra demonstrationen.

Troels Peter Schmidt 

 

Home