Se 1½ time lang Foredrag på Dansk, på YouTube nuklik påNyeste forskning som kategorisk afviser det universelle incest tabu: Engelsk Introduktion (4 min.), resten på dansk. Engelsk tekst til højre for videobilledet på YouTube findes 3 links: til ægyptologens forlag, hvor bogen kan købes, til bogens indholdsfortegnelse og til de første 24 sider af bogen som alle kan læse fritklik her
For at afspille hele det 1½ time lang foredrag / diskussion automatisk
(i stedet for manuelt én efter én) gå til følgende YouTube side og klik på "Play All" i højre side - for automatisk afspilning gå først til den pågældende YouTube side ved atklikke her
New Research Rejects Universal Incest Taboo: Eng. Intro, Eng. Text Right of Screen; Dansk Foredrag
klik her

 

 

Det voksne blik ”både og”
- om Ning de Coninck-Smiths undersøgele af årsagen til
fraværet af nøgne børn i moderne kunst

I ”Det voksne blik”, Weekendavisen (nr. 36  5.-11. september 2003) fascineres læseren af en lang helsides redegørelse for hvorfor nøgne børn er forsvundet ud af vore moderne malerier. Svaret er lige til, nemlig nutidens allestedsnærværende forestilling om børnesexmisbrug (klik på: inflation i begrebet sexmisbrug), mens man tidligere, ifølge Ning de Coninck-Smiths undersøgele, slet ikke havde nogen fornemmelse for at børn kunne misbruges ved at velbeslåede malere brugte mindre velstillede eller blot fattige familiers børn til at stå nøgenmodel.

Alligevel har jeg nogle kritiske spørgsmål til den aldrig kedelige forsker - Ning de Coninck-Smith som udtaler sig således til Weekendavisen: ”… det centrale har været krops- og fysiologiske studier, mere komposition end fascination af nøgne drenge i sig selv.  … man troede det var erotisk, men de lagde noget andet i det.”  Men Ning de Coninck-Smiths tese om at malerne og tilskuerne lagde noget andet i det er både rigtigt og forkert.

For problemstillingen kan mere præcist formuleres som at samtiden lagde et ”både og” i fænomenet hellere end et snævret syn hermetisk renset for enhver antydning af erotik: Det er mere nærliggende at det enkelte menneske somme tider oplevede noget erotisk i nøgenmalerierne og til andre tider gennemlevede dem som rene apollinske ”krops- og fysiologiske studier”. Før i tiden havde de fleste mennesker ingen fornemmelse for at seksualiteten skulle være opdelt i særlige kategorier som hetero, homo eller pædofili - derfor led de heller ikke af dårlig samvittighed ved en ubehagelig fornemmelse af at tilhøre den ”forkerte” kategori. Man vidste godt at mange seksuelle handlinger var forbudte, men al seksualitet var i princippet, den gang, noget hvem som helst kunne finde på og derfor ”normalt”.

I datidens victorianske samfund, hvor selv en bar ankel hos en voksen kvinde kunne ophidse datidens mænd, ville det også være sandsynligt hvis kunstelskere sommetider blev erotisk opstemt af nøgenmalerier af børn – vi må ikke glemme at indtil nyere tid havde man i mange lande slet ikke nogen seksuel lavalder eller så var den i forhold til i dag sat ekstremt lavt. I Danmark var lavalderen helt nede på 12 år indtil 1930! Og indtil omkring midten af det forrige århundrede eksisteret den overhovedet ikke!

Et mere eller mindre fravær af en seksuel lavalderlovgivning afspejlede formentlig at der heller ikke i menneskets psyke lå et seksuelt forbud mod somme tider at kunne opfatte nøgne børn som seksuelle. Derfor er Ning de Coninck-Smiths tese om at de gamle malere/tilskuere kun ”lagde noget andet i det” usandsynligt. Og i det omfang dette måtte være korrekt går Coninck-Smith desværre i hysterikernes og hystorikernes fodspor.

Troels Peter Schmidt – kulturarbejder, anti-pædagog og forfatter

Apropos:
Weekendavisen (14.-20. november 2003)
Anna Knudsen i anmeldelsen af ny bog af Germaine Greer:
Drenge er lækre ...
"Feminisme. Mænd er stadig grimme, men drenge derimod... Nu skal kvinder >>have lov<< til at være gamle grise. Smuk kunsthistorisk bog med dejlige billeder ..."
Ny bog af:
Germaine Greer: The Boy. 256 s. kaffebordsformat, rigt ill. i s/h og farve. 20,97 pund, Thames & Hudsen. Tre ill. ses ovenfor:

Hjem