Minoritetspartiets ugebrev
31.03.2003
HEKSEJAGT
|
Af Troels
Peter Schmidt
Medlem af Minoritetspartiets hovedbestyrelse
|
Herboende somaliere har længe været
jagtet som fredløst vildt, angiveligt fordi de omskærer
deres små døtre, selvom ingen i længere tid har
kunnet dokumentere så meget som et eneste tilfælde.
Alligevel er somalierne til stadighed udsat for
heksejagt i medierne og endda truet med lovgivning som
reelt, hvis ikke formelt, er øremærket denne gruppe.
Alt dette fortsætter, selvom de embedslæger og
sundhedsplejerskere, der i hverdagen taler med de
involverede parter ansigt til ansigt, har fuld tillid
til somalierne, når de insisterer på, at herboende
somaliere ikke omskærer deres piger. (Weekendavisen
31. januar 2003)
For et par måneder siden blev
"rockerne" hængt ud i Jens Jersilds
"Rapporten" på DR TV 1. I udsendelsen
forestillede man sig rent hypotetisk, hvad nogle
rockere kunne finde på i en lille provinsby, og
hvordan de ville fordærve byens unge. Blandt
deltagerne var ingen repræsentant for rockerne, så
en dialog var på forhånd udelukket.
Heksejagt-metoden byggede altså ikke blot på at
udbasunere udokumenterede beskyldninger, men også ved
at hænge rockerne ud for, hvad de måske kunne finde
på!
I Holmegårdsagen forsøgte
fagforbundet BUPL at heksemobbe et medlem ud af
forbundet, fordi medlemmet offentliggjorde
forskningsresultater, som BUPL ikke brød sig om, og
fremlagde institutionserfaringer ved en ansættelsessamtale,
samt offentliggjorde et ønske om at ville diskutere
spørgsmålet: Er opdragelse nødvendig?
Men hvad er hekse og heksejagt?
Hvordan startede hekseforfølgelserne i sin tid, og
kan vi lære noget af fortiden? Lad os først se på
det historiske. I bogen Heksenes forsvarere,
der udkom for knap et halvt år siden, skriver
forfatteren Jan Guillou:
"Den yderst indflydelsesrige og
retslærde franskmand Jean Bodin havde allerede i
slutningen af 1500-tallet konstateret, at hvis man
skulle følge de almindelige retsregler overfor hekse,
’ville ikke engang én ud af en million skyldige’
blive fældet. Jean Bodin, der blev hyldet som ’sin
tids Aristoteles’, havde også med stor energi hævdet,
at enhver, der anfægtede undtagelsesmetoder overfor
mistænkte hekse, reelt var en heksenes forsvarer.
Altså selv en heks, altså en person der selv burde
brændes på bålet. Hvad der også skete i en del
tilfælde."
Jean Bodin har utvivlsomt ret i, at
uden undtagelsesprocedurer for, hvilke retsregler
hekseprocesserne skulle anvende, ville der formentlig
ikke have været ret mange mennesker, der blev dømt
for hekseri. I Danmark har der stort set kun været to
typer forbrydelser, som vi kan betegne som
forbrydelser, der kræver undtagelser fra almindelige
retsregler: nemlig forbrydelser mod statens sikkerhed
og forbrydelser af ekstrem voldelig karakter. Men i
dag bevæger vi os uvægerligt henimod flere og flere
undtagelser fra traditionel retspraksis. Da
hekseprocesserne vitterligt aflivede mange uskyldige
mennesker for hændelser, de aldrig havde begået, kan
vi passende spørge os selv, om ikke en udvidelse af
undtagelser fra de almindelige retsregler gør mere
skade end gavn.
Undtagelseslove hører ingen steder
hjemme i en moderne retsstat. Det var der også
enkeltpersoner, der mente allerede under
hekseprocesserne i 1600-tallets Europa, selv om det
desværre tog ufatteligt lang tid, førend det
lykkedes at stoppe vanviddet. Vi kan endda sige, at
det var, hvad menneskeheden havde lært af bitter og
blodig erfaring.
I Sverige var drivkraften bag
hekseforfølgelserne nidkære og agitatoriske præster,
der fungerede som en slags forundersøgelsesledere.
Barbariet medførte, at ca. 300 kvinder blev
halshugget, hvorefter deres lig blev brændt på bålet.
Selvom heksene i mange tilfælde kan have gjort sig
skyldige i andre forbrydelser end at flyve gennem
luften på en kost, så er i hvert fald en dom for
sidstnævnte selvsagt ren og skært justitsmord!
I Danmark var Kong Christian IV en
anderledes årsag til omkring 400 menneskers
smertefulde tortur med efterfølgende død på bålet
- brændt nådesløst og levende. Kongen var kendt for
personligt at tilsidesætte alle formelt gældende
retsprincipper og endda beordre enkelte kvinder anklaget
for hekseri, bragt til sit slot og underkastet tortur
under sin personlige vejledning for derefter at lade
heksen brænde levende på bålet.
Heksejagten bestod af falske
anklager, falske tilståelser og undtagelseslove. I
Sverige og indtil slutningen på den anden spanske
inkvisition i 1600-tallet, anvendte man desuden børnevidner.
Når vi i dag heksejagter somaliere,
rockere og andre grupper og enkeltpersoner, er der
indlysende forskelle mellem moderne heksejagt og
tidligere tiders ditto. Dødsstraffen er afskaffet, og
tortur er (bortset fra isolationsfængsling) forbudt.
Alligevel mener jeg, at det er rimeligt at tale om
heksejagt i dag, f.eks. i en del af de tilfælde, hvor
en person anklages for seksuelle overgreb på børn.
Rygter og hysteri er i reglen
starten på heksejagten. Skønsmæssigt har omkring
150 ansatte i daginsitutioner været beskyldt for pædofile
overgreb, men kun nogle få er dømt. Vi ved ikke, om
der er tale om tilståelser, eller hvilket andet
grundlag dommene hviler på.
I Vadstrupgårdsagen blev en pædagogmedhjælper
idømt 3½ års fængsel på grund af børns
vidneudsagn. Men ikke engang inkvisitionen
ville dømme hekse alene på basis af
vidnesbyrd fra børn, når det var påstand mod påstand.
Det skyldtes ikke, at man ikke ville lytte til børn,
man ville blot ikke dømme et menneske på dette
grundlag alene. Det er min opfattelse, at vi kun kan
acceptere børns vidneforklaringer til at finde frem
til bevismateriale. F.eks. kan børn sjældent huske
tidspunktet for hændelser. Hvis vi accepterer at fælde
en dom uden at kunne stadfæste tidspunktet for den påståede
forbrydelse, afskaffer vi muligheden for, at den
anklagede kan indhente et alibi. Dette er i sig selv
et brud på moderne retstradition og derfor
uacceptabelt.
I 2002 nægtede Den særlige
Klageret i Danmark at genoptage Vadstrupgårdsagen.
Det gjorde klageretten, selvom Landsretten i Vadstrupgårdsagen
aldrig brugte den nu anerkendte viden på området,
som har medført, at danske domstole i dag netop har
forkastet de terapeutiske og psykologiske teknikker
der går under betegnelsen "genfundne
erindringer". Disse notorisk uvidenskabelige
teknikker blev brugt over for børnene i Vadstrupgårdsagen.
Kravet om, at et vidne skal kunne stadfæste tid og
sted for en forbrydelse, blev i Vadstrupgårdsagen sat
ud af kraft, når det gælder børnevidner. Så når
vi tror, vi lever i en retsstat, hvor en mistænkt er
uskyldig, indtil der ikke længere kan være rimelig
tvivl om hans skyld, tager vi fejl, for der vil altid
være en rimelig tvivl, når der slækkes på
retsprincipperne ved anvendelsen af børnevidner.
Indtil Vadstrupgårdsagen atter tages op, går vi
principielt videre i Christian den IVs fodspor ved at
sætte de sædvanlige retsprincipper ud af kraft.
I Vadstrupgårdsagen bygger man på
børnevidneudsagnene. Der er ingen voksne
vidneforklaringer, som peger på, at voksne har set
noget, før sagen begynder at rulle. Dette er et
retssikkerhedsproblem, da forældre,
institutionspersonale, psykologer og andre blev
involveret i sagen på en måde, som indebærer stor
fare og sandsynlighed for, at børnene er blevet påvirket
af alle disse menneskers involvering. Historierne
bliver efter flere afhøringer mere og mere
usandsynlige. Om det overhovedet ville kunne lade sig
gøre gennem 4 år f.eks. at hænge børn op i
institutionens kælder, overhælde dem med vand, binde
dem på hænder og fødder og voldtage dem, eller at
bortføre børn i timevis for at foretage onde
overgreb, uden at det bliver bemærket af pædagoger
og forældre, bliver slet ikke overvejet, hverken af
de ophidsede forældre eller de behandlendende
psykologer.
Når domstolene accepterer en
procedure- og retssikkerhedsmæssig praksis som i
Vadstrupgårdsagen, har vi i princippet fået et
tilbagefald til den tid, hvor man dømte uskyldige som
hekse uden andet bevis end børns udsagn. Jan Guillou
skriver, at de to væsentligste årsager til, at det
var muligt at henrette så mange uskyldige mennesker,
var tilståelser opnået under tortur og børns
vidneforklaringer. Når disse fører til dom uden
andre beviser, kan justitsmord ikke udelukkes. Selvfølgelig
kan tilståelserne og børnenes vidnesbyrd være sandfærdige,
og derfor skal dommer og anklager gøre alt i deres
magt for at finde frem til beviser, der kan underbygge
vidnesbyrdene.
Det er min vurdering, at den dømte
i Vadstrupgårdsagen formentlig er uskyldig. Han er dømt
af velmenende voksne. Ligesom i heksebrændingernes
tid taler alt for, at børnevidnerne har fået voksen
hjælp til at konstruere deres vidneforklaringer i
overensstemmelse med en hysterisk frygt for pædofile.
Jan Guillou har i DR2s Deadline i
november 2002 udtalt, at hvis der i sager om pædofile
overgreb er tvivl om den anklagedes skyld, skal der
frifindes. Det vil sige, at når der ikke
foreligger beviser, men kun påstande i sager om pædofile
overgreb, må tvivlen komme den sigtede til gode!
Selvfølgelig skal vi lytte til børn
og voksne i vor søgen efter sandheden. Vi skal finde
den skyldige, hvis der beviseligt er tale om en
skyldig. Det skal vi, fordi børn er afhængig af
voksne, nemlig både deres forældre og det personale,
der har omsorgen for dem og tager sig af deres behov i
det daglige. Men vi skal ikke indføre
undtagelsesregler, der dispenserer fra den århundredlange
retstradition, at tvivlen skal komme den tiltalte til
gode, og at den anklagede skal have mulighed for at
fremlægge et alibi. Ingen har gavn af at afskaffe
disse fundamentale retsprincipper!
Dette gælder ikke blot pædofilisager,
men alle sager hvor nogen bliver udsat for heksejagt.
Det drejer sig nemlig om retssikkerhed for os alle, børn
såvel som voksne.
Derfor opfatter jeg det som en
katastrofe for dansk retssikkerhed, at Den særlige
Klageret ikke ville genoptage Vadstrupgårdsagen. Det
får mig til at frygte, at vi nu bevæger os henimod
tilstande, der minder os om de "retsprocedurer"
i fordums tid, hvor nogle forbrydelser blev betragtet
som undtagelsesforbrydelser, der krævede
undtagelseslove, som satte de sædvanlige retsregler
ud af kraft. Andre nyere eksempler på
undtagelseslove, der sætter de sædvanlige retsregler
ud af kraft, er Rockerloven, Tvindloven,
Terroristloven og inden sommerferien loven om omskæring,
som vil stigmatisere somalierne med falske anklager.
|