Minoritetspartiets
ugebrev 31.03.2003
HEKSEJAGT
Af Troels Peter Schmidt
Medlem af Minoritetspartiets hovedbestyrelse
Herboende somaliere har længe været jagtet som fredløst
vildt, angiveligt fordi de omskærer deres små døtre, selvom
ingen i længere tid har kunnet dokumentere så meget som et
eneste tilfælde. Alligevel er somalierne til stadighed udsat
for heksejagt i medierne og endda truet med lovgivning som
reelt, hvis ikke formelt, er øremærket denne gruppe. Alt
dette fortsætter, selvom de embedslæger og
sundhedsplejerskere, der i hverdagen taler med de involverede
parter ansigt til ansigt, har fuld tillid til somalierne, når
de insisterer på, at herboende somaliere ikke omskærer deres
piger. (Weekendavisen 31. januar 2003)
For et par måneder siden blev "rockerne" hængt
ud i Jens Jersilds "Rapporten" på DR TV 1. I
udsendelsen forestillede man sig rent hypotetisk, hvad nogle
rockere kunne finde på i en lille provinsby, og hvordan de
ville fordærve byens unge. Blandt deltagerne var ingen repræsentant
for rockerne, så en dialog var på forhånd udelukket.
Heksejagt-metoden byggede altså ikke blot på at udbasunere
udokumenterede beskyldninger, men også ved at hænge rockerne
ud for, hvad de måske kunne finde på!
I Holmegårdsagen forsøgte fagforbundet BUPL at heksemobbe
et medlem ud af forbundet, fordi medlemmet offentliggjorde
forskningsresultater, som BUPL ikke brød sig om, og fremlagde
institutionserfaringer ved en ansættelsessamtale, samt
offentliggjorde et ønske om at ville diskutere spørgsmålet:
Er opdragelse nødvendig?
Men hvad er hekse og heksejagt? Hvordan startede hekseforfølgelserne
i sin tid, og kan vi lære noget af fortiden? Lad os først se
på det historiske. I bogen Heksenes forsvarere, der
udkom for knap et halvt år siden, skriver forfatteren Jan
Guillou:
"Den yderst indflydelsesrige og retslærde franskmand
Jean Bodin havde allerede i slutningen af 1500-tallet
konstateret, at hvis man skulle følge de almindelige
retsregler overfor hekse, ’ville ikke engang én ud af en
million skyldige’ blive fældet. Jean Bodin, der blev hyldet
som ’sin tids Aristoteles’, havde også med stor energi hævdet,
at enhver, der anfægtede undtagelsesmetoder overfor mistænkte
hekse, reelt var en heksenes forsvarer. Altså selv en heks,
altså en person der selv burde brændes på bålet. Hvad der
også skete i en del tilfælde."
Jean Bodin har utvivlsomt ret i, at uden
undtagelsesprocedurer for, hvilke retsregler hekseprocesserne
skulle anvende, ville der formentlig ikke have været ret
mange mennesker, der blev dømt for hekseri. I Danmark har der
stort set kun været to typer forbrydelser, som vi kan betegne
som forbrydelser, der kræver undtagelser fra almindelige
retsregler: nemlig forbrydelser mod statens sikkerhed og
forbrydelser af ekstrem voldelig karakter. Men i dag bevæger
vi os uvægerligt henimod flere og flere undtagelser fra
traditionel retspraksis. Da hekseprocesserne vitterligt
aflivede mange uskyldige mennesker for hændelser, de aldrig
havde begået, kan vi passende spørge os selv, om ikke en
udvidelse af undtagelser fra de almindelige retsregler gør
mere skade end gavn.
Undtagelseslove hører ingen steder hjemme i en moderne
retsstat. Det var der også enkeltpersoner, der mente allerede
under hekseprocesserne i 1600-tallets Europa, selv om det desværre
tog ufatteligt lang tid, førend det lykkedes at stoppe
vanviddet. Vi kan endda sige, at det var, hvad menneskeheden
havde lært af bitter og blodig erfaring.
I Sverige var drivkraften bag hekseforfølgelserne nidkære
og agitatoriske præster, der fungerede som en slags forundersøgelsesledere.
Barbariet medførte, at ca. 300 kvinder blev halshugget,
hvorefter deres lig blev brændt på bålet. Selvom heksene i
mange tilfælde kan have gjort sig skyldige i andre
forbrydelser end at flyve gennem luften på en kost, så er i
hvert fald en dom for sidstnævnte selvsagt ren og skært
justitsmord!
I Danmark var Kong Christian IV en anderledes årsag til
omkring 400 menneskers smertefulde tortur med efterfølgende død
på bålet - brændt nådesløst og levende. Kongen var kendt
for personligt at tilsidesætte alle formelt gældende
retsprincipper og endda beordre enkelte kvinder anklaget
for hekseri, bragt til sit slot og underkastet tortur under
sin personlige vejledning for derefter at lade heksen brænde
levende på bålet.
Heksejagten bestod af falske anklager, falske tilståelser
og undtagelseslove. I Sverige og indtil slutningen på den
anden spanske inkvisition i 1600-tallet, anvendte man desuden
børnevidner.
Når vi i dag heksejagter somaliere, rockere og andre
grupper og enkeltpersoner, er der indlysende forskelle mellem
moderne heksejagt og tidligere tiders ditto. Dødsstraffen er
afskaffet, og tortur er (bortset fra isolationsfængsling)
forbudt. Alligevel mener jeg, at det er rimeligt at tale om
heksejagt i dag, f.eks. i en del af de tilfælde, hvor en
person anklages for seksuelle overgreb på børn.
Rygter og hysteri er i reglen starten på heksejagten. Skønsmæssigt
har omkring 150 ansatte i daginsitutioner været beskyldt for
pædofile overgreb, men kun nogle få er dømt. Vi ved ikke,
om der er tale om tilståelser, eller hvilket andet grundlag
dommene hviler på.
I Vadstrupgårdsagen
[ Det
allernyeste i Vadstrupgårdsagen kan du nu lytte til - Klik på:
Hekse
og heksejagt for mere!] blev en pædagogmedhjælper idømt 3½
års fængsel på grund af børns vidneudsagn. Men ikke
engang inkvisitionen ville dømme hekse alene på
basis af vidnesbyrd fra børn, når det var påstand mod påstand.
Det skyldtes ikke, at man ikke ville lytte til børn, man
ville blot ikke dømme et menneske på dette grundlag alene.
Det er min opfattelse, at vi kun kan acceptere børns
vidneforklaringer til at finde frem til bevismateriale. F.eks.
kan børn sjældent huske tidspunktet for hændelser. Hvis vi
accepterer at fælde en dom uden at kunne stadfæste
tidspunktet for den påståede forbrydelse, afskaffer vi
muligheden for, at den anklagede kan indhente et alibi. Dette
er i sig selv et brud på moderne retstradition og derfor
uacceptabelt.
I 2002 nægtede Den særlige Klageret i Danmark at
genoptage Vadstrupgårdsagen. Det gjorde klageretten, selvom
Landsretten i Vadstrupgårdsagen aldrig brugte den nu
anerkendte viden på området, som har medført, at danske
domstole i dag netop har forkastet de terapeutiske og
psykologiske teknikker der går under betegnelsen
"genfundne erindringer". Disse notorisk
uvidenskabelige teknikker blev brugt over for børnene i
Vadstrupgårdsagen. Kravet om, at et vidne skal kunne stadfæste
tid og sted for en forbrydelse, blev i Vadstrupgårdsagen sat
ud af kraft, når det gælder børnevidner. Så når vi tror,
vi lever i en retsstat, hvor en mistænkt er uskyldig, indtil
der ikke længere kan være rimelig tvivl om hans skyld, tager
vi fejl, for der vil altid være en rimelig tvivl, når der slækkes
på retsprincipperne ved anvendelsen af børnevidner. Indtil
Vadstrupgårdsagen atter tages op, går vi principielt videre
i Christian den IVs fodspor ved at sætte de sædvanlige
retsprincipper ud af kraft.
I Vadstrupgårdsagen bygger man på børnevidneudsagnene.
Der er ingen voksne vidneforklaringer, som peger på, at
voksne har set noget, før sagen begynder at rulle. Dette er
et retssikkerhedsproblem, da forældre, institutionspersonale,
psykologer og andre blev involveret i sagen på en måde, som
indebærer stor fare og sandsynlighed for, at børnene er
blevet påvirket af alle disse menneskers involvering.
Historierne bliver efter flere afhøringer mere og mere
usandsynlige. Om det overhovedet ville kunne lade sig gøre
gennem 4 år f.eks. at hænge børn op i institutionens kælder,
overhælde dem med vand, binde dem på hænder og fødder og
voldtage dem, eller at bortføre børn i timevis for at
foretage onde overgreb, uden at det bliver bemærket af pædagoger
og forældre, bliver slet ikke overvejet, hverken af de
ophidsede forældre eller de behandlendende psykologer.
Når domstolene accepterer en procedure- og retssikkerhedsmæssig
praksis som i Vadstrupgårdsagen, har vi i princippet fået et
tilbagefald til den tid, hvor man dømte uskyldige som hekse
uden andet bevis end børns udsagn. Jan Guillou skriver, at de
to væsentligste årsager til, at det var muligt at henrette så
mange uskyldige mennesker, var tilståelser opnået under
tortur og børns vidneforklaringer. Når disse fører til dom
uden andre beviser, kan justitsmord ikke udelukkes. Selvfølgelig
kan tilståelserne og børnenes vidnesbyrd være sandfærdige,
og derfor skal dommer og anklager gøre alt i deres magt for
at finde frem til beviser, der kan underbygge vidnesbyrdene.
Det er min vurdering, at den dømte i Vadstrupgårdsagen
formentlig er uskyldig. Han er dømt af velmenende voksne.
Ligesom i heksebrændingernes tid taler alt for, at børnevidnerne
har fået voksen hjælp til at konstruere deres
vidneforklaringer i overensstemmelse med en hysterisk frygt
for pædofile.
Jan Guillou har i DR2s Deadline i november 2002 udtalt, at
hvis der i sager om pædofile overgreb er tvivl om den
anklagedes skyld, skal der frifindes. Det vil sige, at når
der ikke foreligger beviser, men kun påstande i sager om pædofile
overgreb, må tvivlen komme den sigtede til gode!
Selvfølgelig skal vi lytte til børn og voksne i vor søgen
efter sandheden. Vi skal finde den skyldige, hvis der
beviseligt er tale om en skyldig. Det skal vi, fordi børn er
afhængig af voksne, nemlig både deres forældre og det
personale, der har omsorgen for dem og tager sig af deres
behov i det daglige. Men vi skal ikke indføre
undtagelsesregler, der dispenserer fra den århundredlange
retstradition, at tvivlen skal komme den tiltalte til gode, og
at den anklagede skal have mulighed for at fremlægge et
alibi. Ingen har gavn af at afskaffe disse fundamentale
retsprincipper!
Dette gælder ikke blot pædofilisager, men alle sager hvor
nogen bliver udsat for heksejagt. Det drejer sig nemlig om
retssikkerhed for os alle, børn såvel som voksne.
Derfor opfatter jeg det som en katastrofe for dansk
retssikkerhed, at Den særlige Klageret ikke ville genoptage
Vadstrupgårdsagen. Det får mig til at frygte, at vi nu bevæger
os henimod tilstande, der minder os om de "retsprocedurer"
i fordums tid, hvor nogle forbrydelser blev betragtet som
undtagelsesforbrydelser, der krævede undtagelseslove, som
satte de sædvanlige retsregler ud af kraft. Andre nyere
eksempler på undtagelseslove, der sætter de sædvanlige
retsregler ud af kraft, er Rockerloven, Tvindloven,
Terroristloven og inden sommerferien loven om omskæring, som
vil stigmatisere somalierne med falske anklager.
|