|
||
Apropos: Det undrer mig at Hans Mortensen (H.M.) i sin ”Mordjagt i 120 år” (Weekendavisen,nr. 35, 2008) ikke nævner den i sociologiske kredse anerkendte kvindeforsker professor i historie ved Johns Hopkins University Judith R. Walkowitz.
|
||
Myten
om mandens voldelige seksualitet I Weekendavisens
omtale af en ny seksualpolitisk forening
(”Hvad vil kvinderne egentlig?”, 11. maj) får vi at vide at
”Nu handler det om børneporno, drug-rape, date-rape, internet-pædofile,
teenage-orgier, alfons-overgreb og strip på gymnasierne. Alt sammen udløbere
af den modbydelige mandlige seksualitet, som må hegnes inde.”
Artiklen afslører at
Henrik Lists bog Sidste nat i kødbyen er foreningens kampskrift
som Bo Bjørnvig passende anmelder som bl.a. ”en velskrevet
introduktion til syndens hule.” List
forklarer: det var mediernes ”talfusk og –sjusk, der fik mig til
skrive Sidste nat i kødbyen”. Og foreningens Steen Schapiro
supplerer: ”vi vil gerne afsløre nogle af de kæmpe løgnehistorier
og forvrængninger, nogen fyrer af for at påvirke lovgivningen i
retning af forbud.” Foreningens stiftere er ”grundtrætte af det
effektive parløb mellem beton-feminister, socialister og bedrevidende
Radikale med rødder bagud til 1800-tallets hattedamer.” Med
henvisning til hattedamerne rækker den ny forening os en hånd til
forståelsen af hvad damerne den gang ville og i dag vil.
Forskeren Judith R. Walkowitz har beskæftiget sig
med hattedamernes projekt i artiklen:
”Jack the Ripper and the Myth of Male Violence”, Feminist
Studies 8. Her er et resumé af hendes arbejde: Fænomenet Jack the Ripper var den katalysator som
i 1888 bidrog væsentligt til at realisere hattedamernes projekt – at
overbevise samfundet om mænds voldelige seksualitet. I årene
efter, at Jack the Ripper slog til i 1888s East End i London førte
damerne en ubarmhjertig ideologisk krig imod mandens
”farlige” seksualitet. I perioden før mordene på de fem prostituerede
drejede hattedamernes indsats sig primært om at beskytte de unge sælgere
af seksuelle ydelser imod erhvervets faremomenter og samtidig udvise
sympati for pigernes vanskelige situation. Men i perioden efter drabene blev hattedamerne
mere optaget af at beskytte alle kvinder imod mandlig seksualitet
end fortsat at værne om de unge og relativ uerfarne sælgere af
sexydelser. Det blev jo sværere at påstå at ville beskytte ofrene for
prostitution efter at det var kommet frem at ofrene var fuld voksne,
midaldrende kvinder. Kun én var egentlig ung, nemlig 24. Alle 5
prostituerede var i øvrigt respekterede og med i velfungerende netværk
af venner og naboer, der bl.a. lånte hinanden penge og i det hele taget
hjalp hinanden når behovet meldte sig. I East End, hvor man boede og
drev sin forretning, var der sympati og forståelse for det man lavede.
Til gengæld var denne *empati helt fraværende
hos de fremmede hattedamer der kom udefra for at redde de moralsk
fortabte og yderst fattige kvinder. Efter fænomenet Jack the Ripper skulle nu alle
kvinder beskyttes, først og fremmest mod
den kirurgikyndiges skæren halsen over og derefter fjernelse af
organer som tarme, livmoder og mavesæk fra ligene. Så vidt jeg kan se
er det imidlertid aldrig blevet bevist at motivet var specielt seksuelt,
selvom Walkowitz omtaler mordene som sådan, og der blev ikke fundet sæd
eller tegn på voldtægt. At gerningsmanden kan have været en kvinde hører
også med i teorien om morderens køn og identitet - Jack the Ripper kan
have været en kvinde, skriver Walkowitz.
Fænomenet var i hvert fald den katalysator som bidrog væsentligt
til at realisere hattedamernes projekt (den gang såvel som i dag?) –
nemlig, at overbevise samfundet om mænds voldelige seksualitet. Ved hjælp
af løgn, manipulation, overfald på pornoforhandlere, prostituerede og
mænd som i dag?. Et resultat af bl.a. datidens victorianske
hattedamers aktioner var at 200 ”lodges”, dvs. områder hvor hjemløse
prostituerede og andre huserede, blev nedlagt. De prostitueredes
materielle vilkår blev herefter dramatisk forværret i det ludfattige
East End, hvor knap 1 million af samfundets dårligst bemidlede havde
til huse. Krigen mod mænds seksualitet førte til krav om
at alle mænd skulle udøve selvdisciplin og beskytte alle kvinder,
tilvejebragt med masser af hjælp fra frivillige organisationer og
enkeltpersoner der overvågede kvinderne alle vegne med det resultat
at mænd fik endnu mere kontrol over kvindernes liv! Ydermere,
den seksuelle lavalder blev hævet fra 13 til 16 år og i 1888 gik
datidens ”nyfeminister” så massivt og voldsomt i krig imod mænds
seksualitet generelt, at det også førte til et forbud imod mandlig
homoseksualitet i England helt indtil 1967. Med Walkowitz´s videnskabelig arbejde om
hattedamernes frygt for og ideologiske krig imod mænds seksualitet afsløres
bl.a. at det ikke primært var en hjælp til de kvindelige
prostituerede, men en kønspolitisk magtkamp ført an af bl.a.
usolidariske og fremmede modsøstre fra bedre stillede samfundslag. En
del lighedspunkter med nutidens feministers projekt anno 2007 er slående,
f.eks. at de færreste prostituerede selv den gang som nu,
ønsker en kriminalisering af deres fag. Og kun et mindretal af
befolkning på 31,8% ønsker et forbud. -------------------------------------------------------------------- |
||
Dagbladet
Information d. 24. maj 2007: "... hvorfor taler disse moderne kvinderetsforkæmpere aldrig om det enkelte voksne menneskes ret til selvbestemmelse i egne anliggender? Denne totalfortrængning minder mig om de viktorianske hattedamers både kvinde- og mandefjendske projekt i London i 1888, som tillige gik imod de prostitueredes egne ønsker og endte med bl.a. en drastisk forringelse af mange kvinders økonomiske kår og indførelse af et forbud imod mandlig homoseksualitet indtil 1967! (Kilde: Jack the Ripper and the Myth of Male Violence, Feminist Studies 8, af Judith R. Walkowitz.) Læs hele indlægget ved at klikke her |
||