![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Se Bashy Quraishy´s nye home
page: Minoriteterne siger nej til & Diskriminering i voksenundervisning! Troels Peter Schmidt I Fra Punjab til Vesterbro, af Bashy Quraishy, afsløres et væld af - for os danskere af ældre dato - ubehagelige kendsgerninger. På trods af en lang dansk tradition for voksenundervisning er det først indenfor de sidste 10-15 år, at vi "gamle" danskere har indset behovet for en målrettet danskundervisning til de etniske minoriteter. Men desværre har vi været diskriminerende, fordi vi overfor flygtninge og indvandrere indførte den løftede pegefingers pædagogik i voksenundervisning, mens vi overfor alle andre er gået mere og mere væk fra denne forældede undervisningsform og hen i mod en mere fri ånd fra Grundtvigs tid kombineret med en nymodens selvforvaltningspædagogik. Sådan læser i hvert fald jeg Bashy Quraishys afsnit om voksenundervisning. En koncis kritik fra bogen lyder således: "Mange pakistanere, som i årenes løb har deltaget i undervisning, har gennem de samtaler, jeg har haft med dem, givet udtryk for deres utilfredshed med det herskende indlæringssystem i Danmark. De mener, at:
Indholdet og formen af undervisningen er blevet tilrettelagt af danskere fra starten og frem til i dag. Man har ikke på noget tidspunkt evalueret og ændret undervisningsformen i samarbejde med minoriteterne. Men en ny lovgivning på området er på vej, og erfaringerne er blevet inddraget, så der fremover tages individuelle hensyn." (Side 48-49 i Fra Punjab til Vesterbro.) Men vi får se - vi gør os nok klog i at holde et skarpt øje hermed - om undervisningen fremover bliver lige så god for minoriteterne som den er for den øvrige befolkning. Quraishy om mediernes stigmatigsering Læs gerne papir-udgaven af Fra Incest til Mediehetz, som kan lånes gratis på Det Kgl. Bibliotek eller lige her: For
første gang læs Nu i flot Super PDF Format |