Rapporten vurderer Gaderummet-Regnbuen ikke på dets egne
præmisser, men på præmisser der kommer udefra, paradoksalt nok fra
en traditionel institutionsopfattelse, fra systemets opfattelse og
tankegang.
Hele Rapporten er gennemsyret af en institutionsopfattelse der i
bund og grund og a priori er en afvisning af Gaderummets antipædagogik
og kritisk psykologi, af antipædagogisk tænkning og praksis. Rapporten
afslører en grundlæggende uvidenhed og indrømmet modvilje til at
sætte sig ind i, antipædagogisk tænkning og
praksis:
"Der har været kritik af vores spørgsmål til stedets måde
at fungere på og til stabens holdninger. Endelig har der været en
del opstandelse omkring vores holdning til kritisk psykologi. Her har
vi anført at vi som etnologer ikke med rimelighed kan indgå i en
faglig debat om kritisk psykologis fortrin i den udlægning det har i
Gaderummet-Regnbuen." (side 80)
Bredt vurderet kan man sige, at arbejdsmarkedet nægter at
integrere mange slags mennesker. Derfor er det meningsløst at gradbøje
disse gruppers "svaghed" eller "styrke" i forhold til
hinanden, men det er præcist hvad Rapporten gør.
Man kan mistænke Rapporten for at være forudindtaget i
forhold til politisk aktive mennesker i det hele taget.
Men i rapporten objektgøres desværre de unge som afviser skolen.
Det bliver de med
begreber som "modskolekultur" uden at der stilles
spørgsmål ved skolen. Holdningen til skolen er ukritisk og bruges
til at slå de unge i hovedet med:
"Modskolekultur finder vi ofte hos unge fra den tidligere
ufaglærte arbejderklasse, som har et negativt syn på boglig
uddannelse, som enten latterliggøres eller afvises."
Desuden mener
Rapporten:
At unge skal have faste rammer, de skal ikke selv gøre egne
erfaringer med selvorganisering:
"Netop brudte uddannelser viser, at man har vanskeligheder med
at organisere sin tid og opfylde sine mål. Disse træk skinner også
igennem ved de unge i Gaderummet, det er derfor med stor sandsynlighed
ikke muligt for dem at tilrettelægge et fuldtidsarbejdsforløb på
egen hånd. Arbejdet må sættes i faste rammer. Den enkelte skal
forklares at det er den og den opgave der skal løses, og for det får
du en løn, du kan forvalte som du vil." (side 75)
Men det er min overbevisning at en antipædagog som Kalle
Birck-Madsen vil kunne give de unge de bedst tænkelige muligheder –
hvis der blev tilført de anmodede ressourcer til Gaderummet.
Apropos: Små jobs i Gaderummet.
"... deres frihed er på sin vis begrænset, fordi de ikke har
mulighed for at vælge deres fremtid på samme måde som deres
jævnaldrende". Side 76.
Rapporten mener grundlæggende at de unge ikke er
i stand til selvstændigt at tilrettelægge og udføre selv små jobs i
Gaderummet da de unge ikke besidder kompetence til selv at udføre
disse småjobs, også selvom de får løn for det.
Men dette problem kan løses ved eksemplets
magt, ved at staben demonstrerer overfor de unge engagement baseret på
frihed.
Rapporten om gensidig respekt og forståelse af "den anden"
"Når man fra stabens side på nogle fronter udviser en vis
kulturblindhed i forhold til brugernes situation, har vi fundet det
relevant at diskutere på hvilken måde staben formår at bibringe
brugerne viden om anvendelige normer for deres fremtidige liv udenfor
Gaderummet og herved udvide deres handlemuligheder."
Men det principielle og antipædagogiske svar er selvfølgelig:
At staben - overfor de unge - i stedet for fortsætter med den hidtidige
praksis som går ud på at begrænse sig til at anvende eksemplets magt mht.
hvad staben selv mener er den bedste adfærd i en given situation.
(Kommentar:
Er det overhovedet sikkert at staben er "blind"? Og hvordan
kan, eller hvorfor skal, nogen overhovedet "... bibringe
brugerne viden om anvendelige normer for deres fremtidige liv udenfor
Gaderummet..."? Jamen, er Rapportens Kirsten Marie Bovbjerg & Mette Kirk
slet ikke klar
over, at vi netop lever i en tid hvor INGEN véd hvilke normer der
bliver gældende for de unge i deres "fremtidige liv udenfor
Gaderummet". Og hvad mon konsekvenserner kan blive af, at
forsøge at påtvinge unge en eller anden "fremtidsmoral", som
kan vise sig at være uhensigtsmæssig om nogle år?
Denne påstand alene gør Rapporten inkompetent mht. en kritik
af Gaderummets strategier overfor de unge.
Side 77
" Fra Gaderummets side har man meget den holdning, at samfundet
skal kunne rumme også de skæve eksistenser. Derfor skal der også
være plads til Gaderummets brugere på et feriehotel i Spanien. Det
kan man som udgangspunkt ikke være uenige i. Dertil kan Kalle Birck-Madsen
sikkert
have ret i at en stor gruppe unge altid vil skabe ravage på et hotel
for børnefamilier og ældre. Hans beskrivelse af ferien med brugerne
er præget af fortællinger om, at man er blevet misforstået og
uretfærdigt behandlet. Det bliver eksempelvis i beretningen beskrevet
som meget uretfærdigt, da hotellet kræver erstatning for smadrede
døre og skabe. Det kan godt være skaderne kunne udbedres med et par
søm og lidt lim, men det er et erstatningskrav, som alle andre også
ville blive mødt med. Det fremgik af beskrivelsen, at skaderne ikke
var blevet udbedret af Gaderummets brugere men skulle klares af
hotellet."
...
"Det virker som om man i Gaderummet - Regnbuen har mest fokus
på de andres negative syn på en selv og ikke så meget på en
forståelse for, at andres intentioner og forventninger til den social
sameksistens er anderledes, men ikke forkert af den grund. Der er
mange forhold, som kan være med til at give unge som er brugere i
Gaderummet en marginaliseret tilværelse. Man kunne tænke sig at et
større fokus på, hvad man selv signalerer og giver udtryk for i
sameksistens med andre, kunne give de unge større handlemuligheder i
samfundsregi."
(Kommentar:
Samfundet er ofte forkert på den, fordi der desværre sjældent er tale om en
reel gensidig respekt mellem de "normale" og det "skæve" i det danske samfund –
vi vil tilsyneladende ikke acceptere de unge som de nu engang er og
selv ønsker at være. Men det er sundt for de unge i Gaderummet - som så mange
andre skæve eksistenser - at de ikke vil finde sig i ikke at blive
respekteret - de kræver plads til at være sig selv.
side 78-79
"I forhold til omgivelserne er det centralt at unge har haft
problemer med at finde sig til rette med et voksenliv som hverken de
selv eller omgivelserne kan acceptere. På samfundsniveau må man
søge at tænke i, hvordan disse grupper kan integreres i meningsfulde
sammenhænge med et udviklingsperspektiv, som ikke bare opleves som en
nedværdigende parkering af bistandsklienter.
Stigmatiseringen har forskellige udtryk. Det er ikke kun en udefra
kommende dom. Det kan lige såvel være et identitetsskabende
fællesskab i form af afstandtagen til omgivelserne. I Gaderummet
forekommer stigmatiseringen i begge retninger."
(Kommentar:
Nej, slet ikke "lige såvel". Men kun i det omfang
samfundet selv ikke har accepteret de unge som de selv vil anerkendes.
Hans Hauge har defineret kultur således:
Kulturens funktion er at én gruppe udelukker en anden. Og socialisering/læring defineres af nogle som at kunne
differentiere/skelne. Hvis dette er sandt er jeg som
civilisationskritisk antipædagog fristet til at foreslå kultur
erstattet med liv!
A. S. Neill`s læremester Homer Lane: Når man arbejder med unge, så
er man enten med dem eller imod dem." Apropos, må jeg indrømme
at Kalle Birck Madsen stort set lever op til dette. Men Rapportens uigennemtænkte krav om, at Kalle Birck-Madsen
skal
fungere som advokat og anklager for de unge samtidig er en falliterklæring af
rang overfor de unge! Det krav håber jeg Kalle vil gi´ fingeren
- for de unges skyld!
Gaderummet-Regnbuen