I Den Rebelske fugl skriver Hertoft om sex, erotik, kærlighed og seksualoplysningssange. Her er uddraget fra afsnittet: Troels Peter Schmidt (1942) er af uddannelse fritidspædagog. Han
udsendte i 1992, under forfatternavnet Jørgen Rasmussen, en vild
og vred bog, som han kaldte Anti-pædagogik søger derimod at styrke såvel børns som voksnes jeg-identitet, selvopfattelse, fællesskabsfølelse og ligestilling. Bogen rummer to sange, en for børnehavebørn og en for såvel børn som voksne. Siden har han skrevet endnu nogle stykker, indtil nu er det blevet til syv indbyrdes meget forskellige sange. Troels Peter Schmidt har flere gange oplevet protest og censur, når han gav udtryk for sine synspunkter. Han mener, at sange er en anden måde "at få budskabet ud" på og at sange er "mere hel, fordi man har kroppen, sjælen, stemmen med. I hele og FRIE børn foreslår Troels Peter Schmidt nogle nye navne på pigers og drenges kønsdele. Fx. kildepige/klitoris, kildelæber/skamlæber, kildegang/vagina, kildested/kønsdelene, under et, tissepige i stedet for tissekone. Kildested kan også anvendes om drenges kønsdele. Desuden foreslår han følgende drenge-udtryk, der ikke behøver nærmere forklaring: Kildedreng, kildepikhovedet, kildepung, hyggekugler og tissedreng. Også Jo Jacobsen afviste det gamle udtryk skamlæber og foretrak kønslæber, siden har mange andre hjort det samme. Den første af Troels Peter Schmidts sange er fra hele og FRIE børn. Runde hoveder, lange hoveder Melodi: Tommelfinger, tommelfinger, hvor er du? - komponist ukendt. Runde hoveder, lange hoveder, hvor er I ? Her er vi, se på os, sådan ser vi ud.
Flade bryster, store bryster, hvor er I ? Her er vi, se på os sådan ser vi ud
Kildepige, tissepige, hvor er I ? Her er vi osv.
Kildedrenge, tissedrenge, hvor er I ? osv.
Brede fødder, smalle fødder, hvor er I ? osv.
Hele kroppe, frie kroppe hvor er I ? Her er vi, se på os, sådan ser vi ud"
Schmidts kommentar: "Der kan selvfølgelig digtes videre omkring ord som kildelæber, kildegang, kugler, pose, kildehoved, kildested (begge køn). Men jeg synes, det er vigtigt, at der er balance mellem mængden af ord for kønsorganer og resten af kroppen. Beregnet til at synge i grupper af begge køn med eller uden tøj på." [Preben Hertoft fortsætter:] Derved adskiller han sig klart fra både Jo Jacobsen og Bente Kawa, der slet ikke har berørt sådanne temaer. Baggrunden for sangen om sadomasochisme var, at Maria Marcus - der havde skrevet forord til hele og FREIE børn - mente, at børn ikke ville kunne identificere Schmidts "positive og harmoniske navne på kønsorganer med forældrenes måske slagsmålslignende samlejelyde". SM-sangen er beregnet som "en sang som SM-forældre og andre kan synge med deres børn".
Mor hun tar en pisk, vil lokke Mel.:Heksemutter - ungarsk folkemelodi Mor hun ta'r en pisk vil lokke far til elsked' gabestokke. Klask, klask, klask, smæk, smæk, smæk røde striber, de går væk.
Søde far mon han skal hjælpes nej, nej, nej, for han vil smækkes, Gør lidt ondt, føles godt han si'r ikke, stop, stop, stop.
Så ta'r mor fars pik i munden Sutter den og slikker pungen. Far bli'r glad, kæleri det er ikke æderi.
Stikker stolt sin stivert lemp´ligt I mors kussegang bekvempligt. Kussemund, kysser stang dejlig', varme hyggegang.
Far og mor de ka' jo bolle i deres store seng vil fjolle. Kussesaft, smager godt stivert sprøjter, det er flot.
Far og mor de ler af lykke far han ta'r mors rumpestykke. Blottet barm, hvid og bleg frække løjer, stor ståhej.
Men nu er det bedste nået mor hun griner, far har fået Kærlighed, legende farligt, frækt og spændende.
[Hertoft:]
Mortens lange dag er endt Mel.:I det fine hvide sand/Vang Skovlund Mortens lange dag er endt. Gik i seng blev ikke sendt. Hos mor er han nøg'n og nær, han syn's bare mor er kær.
Med sin stive hyggestang leger han ved godnatsang. lille Morten sover hen.
Hertoft: "De to næste sange - Escort Sangen og Kære bror - taler også for sig selv.
Escort Sangen Mel.: Jamaica Farewell (calypso) Sasha og Bjørn vil ud til flér Derfor er det godt at du ringer hér Nu skal du hør' hva' de tilbyder For det er det bedste du kan få i byen Refrain: Du kan få græsk og fransk og blidt og hårdt Bjørn og Sasha ka' det hele natten og liderligt frækt, pikant Escort parat til dig og ham Hvis du vil ha' dem i sengen der
Frihed og frækhed er de til Du må gøre lige hvad du vil Mennesker der er af kød og blod Har jo ret til at bolle med hvem de vil Refrain
Sasha og Bjørn er jo lige som dig Men de ligner faktisk også mig Ludere og transere og mange flér Er jo repræsenteret ved alle os hér Refrain:
Kære Bror Mel.: Øre, øje, næse, tunge/Jørgen Wedege Kære bror nu vil jeg sige jeg vil ikke mer' fortie vi var frække da vi bolled'. Far og mor var ikke hjemme den dag
Du min bror vi ku' fjolle, derfor ku' vi også bolle. 12 og 21 år gamle. Bror og søster sex var dejligt for os
De dejlig' følelser var jo mine de frække følelser var jo dine Vi ville gerne tale om det desværre ville ingen høre på os
Nu hvor jeg er 29 vil jeg ikke mere lyve. Det var skønt at elske med dig selvom nogle mener det var forkert
Mange mennesker er imod os. de vil alle være vor' boss Skønt det var så smukt og dejligt mener disse vi skal ændre os nu
Nu skal vi ej mer' i fængsel. Men de nasser på vor længsel. Terapien skal være frelser. Deres hensigt er at tilpasse os
De si'r de er humanister. Jeg syn's de er kropsfascister Hellere skære i dine gener, fremfor støtte til vor selvstændighed
De tror vi er egoister, men de er selv terrorister. Deres syn på verden visner. Jeg tror vi får mere søskende sex
[Preben Hertoft:] [For dem som vil dyrke ekshibitionisme uden at skade sig selv eller andre: Netværket FRIE KROPPEs gratis rådgivning kan kontaktes på telf.nr: (+45) 5027 2816 / 6085 2609. Du kan også få gode råd til hvordan du kan deltage i aktiviter for begge køn eller kun for mænd, overalt i landet. Ideén er at Netværkets medlemmer annoncerer deres fantasier for hinanden på netværkets tlf.avis, hvorefter ens drømme kan gå i opfyldelse, hvis der er nok som har meldt sig til at realisere idéen - og så skér dette under trygge forhold, Troels Peter Schmidt.]
Silikone-Gitte-Lone Mel.: Little Boxes/Malvina Reynolds I en togvogn gennem Ribe kigged' jeg og røg min pibe da Silikone, Gitte-Lone trådte ind i min kupé. Der var smil og strittende bryster da hun satte sig hen ved vinduet hvor jeg sad og slapped' af på en herlig' sommer dag. Silikone, Gitte-Lone synliggjorde sin tissekone Det var frækt ja, for hun viste legelæber og hyggegang. Jeg kú jo se hvordan hun blottede sig Som hun sad der og vred sig foran mig. Jamen kvinder blotter sig - det er jo ikke altid mænd! Men vor kære Gitte-Lone var jo egnens klogeste kone for hun viste sig som hun ville provokerende, hel og fri Hun spilled' klitten til den sprøjted' på mig og alle passagerene Vi ku' li' det alle sammen for sådan kan vi alle være Vi sagde farvel til den erotiske zone for den er også en del af Lone hun vil vise sig, bar og blottet oh så bramfri, og ligetil Der er mange lige som hende Der viser sig som de virkelig er Og vi er jo bare herlige Mennesker fyldt med kærlighed
[Preben Hertoft slutter dette kapitel om Troels Peter Schmidts sange sin bog Den rebelske fugl med følgende:] Troels Peter Schmidt planlægger at skrive flere sange. Storken jaget på flugt Da Jo Jacobsen døde i 1963 var Troels Peter Schmidt godt 20 år gammel. De kunne altså udmærket have truffet hinanden. Men både i tid og sprogbrug er der et spring fra Jo Jacobsens omtale af "elskelige søde mor" og dennes "kagebageri" og så til Troels Peter Schmidts piskesmældende slikmutter, der kaster sig over fars hyggestang. Der er også en vis afstand mellem Jo Jacobsens nuttede kernefamilie over Kawas søgende, lidt frysende teenagere og til Schmidts polymorfe kollektiv, hvor der foregår lidt af hvert for næsen af børnene. Ser man på de tre forfatterskaber under et, er der også lighedspunkter. Der er noget oprørsk over dem alle. En kamp for frihed og åbenhed mod bundethed og fortielse. En protest mod hykleri og bornerthed. Og et stort ønske om at hjælpe de børn og unge, man mener har hjælp behov. Noget utopisk har de tilfælles, alle tre. Hvor den idyliserende Jo Jacobsen vakte forargelse, blev kaldt halvpornografisl, gjort til grin, har der været anderledes stille omkring Kawa og Schmidt, de er ikke offentligt blevet hængt ud, for deres sange, om end der sandsynligvis er blevet skumlet lidt her og der - det bliver der altid. [ATT: Hertofts "Den rebelske fugl" med sidstnævnte bemærkninger om at Schmidt "ikke offentligt ... (er)... blevet hængt ud" udkom samtidig med at medie-hetzen mod Schmidt startede. Derfor vidste Hertoft intet om avisernes beskidte kampagne mod Schimidt da han skrev om "stilheden" omkring Schmidt, Troels Peter Schmidt.] Skal man udlægge den udeblivende reaktion som et eksempel på at samfundet er blevet mere forrået og derfor i dag ikke reagerer, lige meget hvad der bliver stukket børn og deres forældre i næsen? Eller kan man tværtimod se det som et udtryk for, at sexualreformisterne har sejret, således at vi i dag kan tale ud om hvad mennesker foretager sig sexuelt "what peolple really do", som Kinsey udtrykte det? Et er i hvert fald givet: Storken er for alvor blevet jaget på porten. Der er, som Jo Jacobsen ønskede det, blevet gjort fuldstændig op med storkeblu. Silikone Gitte-Lone træder ind på scenen og viser det hele frem. Af Preben Hertoft, Den rebelske fugle - om sex, erotik, kærlighed, Hans Reitzels forlag 1995 Hertofts anmeldelse af "hele og FRIE børn" : Politiken DET ER en vild og vred bog, fritidspædagogen Jørgen Rasmussen har skrevet. ("Rasmussen" var Troels Peter Schmidts daværende forfatternavn, Troels Peter Schmidt.) For han mener, at børn i alle aldre, fra vuggestuer til fritidshjem, unødigt får deres udfoldelse indskrænket. Derved lider de skade på sjæl, krop og seksualitet. I de fleste institutioner påtvinges børnene de voksnes mønster, mens retningslinierne i stedet burde være ´frihed, lighed og ingen unødvendige regler´. I de få institutioner, hvor det går sådan til, er der en langt mere harmonisk og glad atmosfære, både blandt børn og voksne. Hvor gængs pædagogik hævdes at tage sit udgangspunkt i en grundlæggende utilfredshed med børn som de er og pædagoger af den observans vil ´forbedre´ barnet, forme dets karakter, præge dets følelser, indstillinger og overbevisninger, der kan anti-pædagogik defineres som ópdragelsens gendrivelse´. Anti-pædagogik søger at styrke såvel børns som voksnes jeg-identitet, deres selvopfattelse, fællesskabsfølelse og ligestilling. Ifølge Rasmussen sker det alt for sjældent i dag. Og måske har han ret. Spørgsmålet er imidlertid om Rasmussen selv er en tilstrækkelig god pædagog - eller anti-pædagog - til at nå sin læser, opnå sin hensigt. Hans bog er unægtelig noget spredt, springende og ufærdig, vil på en gangalt for meget og yder samtidig for lidt. Og det til trods for den energi, oprigtighed og kærlighed, der må være dens drivkraft. Det er, som om Jørgen Rasmussen kæmper ud fra en følelse af afmægtighed, selv er offer for en undertrykkende omverden. Forhåbentlig vil hans bog alligevel blive læst, diskutetet, sagt imod og blive forstået, så en ond cirkel kan blive brudt. Undervejs havde jeg både Homer Lane og A.S. Neill i tankerne. De er ikke nævnt i den udførlige referenceliste. Men Rasmussen (Schmidt, red.) kender dem utvivlsomt, for han er selv medlem af familien. Af Preben Hertoft, Politiken (14.feb.1993) Klik på: Besøg friskolen Summerhill i Skotland For Anti-pædagogiske bevægelser i verden klik på: http://privat.schlund.de/k/kraetzae/englinks.htm
Klik hér for flere anmeldelser af Schmidts bøger Læs gerne papir-udgaven af Fra Incest til Mediehetz, som kan lånes gratis på Det Kgl. Bibliotek eller lige her: For
første gang læs Nu i flot Super PDF Format Fagforeningsdomstole - en kommentar til den verserende debat: Berufsverbot og eksklusion
Ekshibitionisme/voyeurisme Blottere/kiggere Læs gerne papir-udgaven af Fra Incest til Mediehetz, som kan lånes gratis på Det Kgl. Bibliotek eller lige her: For
første gang læs Nu i flot Super PDF Format |