Apropos "Det
flydende køn" findes der:
Fremtidens
menneskebilleder
- på kanten af kaos
af Troels Peter Schmidt
(Uddrag: "fra Incest til MEDIE-HETZ":)
"Et
anti-pædagogisk syn på børns og unges medbestemmelse" var titlen på en foredragsrække i seks
byer, som jeg afholdte i 1993. Disse blev bl.a. annonceret
i dagbladet Information.
Den direkte anledning var
udgivelsen af min bog hele og FRIE
børn, men
også Kulturministeriets projekt, "Børn som
medborgere", var en inspiration. "Det skal
være godt at være barn i Danmark", slog
Folketinget fast i 1988.
Resultatet af denne beslutning
førte til projektet om "Børn som medborgere"
1991-1992, og i efteråret 1992 blev der udgivet to
bøger og en video om projektet. Disse skildringer af
børnedemokrati, medbestemmelse og ansvar var et
foreløbigt højdepunkt af skolevedtægterne siden 1962
om mere børnemedbestemmelse - et tiltag som har spredt
sig til rådhuse, idrætsforeninger og børnehaver i de
fem kommuner, hvor projektet har kørt, og hvor det nogle
steder er blevet fortsat efter projektets afslutning.
Sammen med en hel stribe beslægtede historiske
begivenheder og forteelser afspejler projektet
"Børn som medborgere" en accelererende
samfundsmæssig afvikling af begrebet ´barndom´.
Projektkoordinatoren i videoen taler om en direkte
´trussel´ mod institutionerne, hvis det liv og den
medindflydelse, som projektet har sat i gang,
fortsætter.
En børneinstitution er en væsentlig garant for
barndommens bevarelse, for institutionens historiske
formål er at beskytte børn ved at afsondre dem fra
voksenlivet. Men hvad er "barndommen"?
Der har altid været børn, men "barndommen"
som en særlig livsfase har kun været almen i Vesteuropa
i omtrent 400 år, selv om spirerne hertil strækker sig
meget længere tilbage i historien. Barndommen er
konstrueret og fortsat videreudviklet og bekræftet af
psykologien, psykiatrien, etikken og pædagogikken.
Barndommen fortsætter den dag i dag samtidig med, at
samfundsmæssige forandringer gennemtvinger dens
afvikling. Barndommen hviler på to hovedpåstande:
1.) Barnet skal beskyttes på grund af sin
sårbare natur, og
2.) At være i ´barndom´ indebærer,
at et menneske i denne livsfase er fundamentalt
anderledes end en voksen.
I mine øjne er barndom en del af paradigmet
"mennesket". Dette menneskebillede tillagde
mennesket egenskaber som: Mekanisk, funktionelt, lydigt,
hierarkisk, specialiseret, instrumentalt og ikke mindst
økonomisk rationelt opfattende. Det nye menneskebillede
tilføjer helt andre tillægsord: Eksistentielt,
pluralistisk, fleksibelt, helt, fordomsfrit, demokratisk,
kreativt, socialt, selvstændigt, tillidsfuldt, kritisk
og anti-autoritært med respekt for det enkelte menneskes
ret til egenart og forskellighed - eller voldeligt,
anarkistisk og destruktivt. Det gamle paradigme blev
konstrueret af videnskaben, mens det nye menneskebillede
hovedsageligt opbygges af protest- eller
alternativbevægelser i kølvandet på store teknologiske
og sociale forandringer.
Det afspejles i sociale forudsætninger (se bilag 1:
"Sociale begivenheder, bøger film m.m. til
opbygning af et nyt menneskebillede" i fra Incest
til MEDIE-HETZ)
og tekno-videnskabelige ansatser til konstruktionen af et
nyt menneskebillede.
TV´s udbredelse til de fleste husstande i USA i 50´erne
og i Danmark i 60´erne er muligvis en af de
væsentligste årsager til påbegyndelse af processen
´barndommens forsvinden´. Audio-visuelt udelukkes
efterhånden intet område fra barnets erkendelsesverden.
Informationssamfundet har påtaget sig opgaven at rive
alle ghettomure ned, uanset tilskuernes alder, køn osv.
Ændringer i denne retning dokumenteres senere.
I 1992 blev en femårig undersøgelse af familierne i
Norden publiceret - for Danmarks vedkommende i bogen,
"Småbørn, livsvilkår i Danmark", af Dion
Sommer og O. Langsted. Den viser bl.a., at den
autoritære familie næsten er forsvundet, og tilbage
står vi med ´forhandlingsfamilien´, hvor forældre
forhandler med børn om alt: Hvilken slags slikpind vil
barnet have; hvad skal vi se i TV; hvornår skal barnet i
seng, spise osv.? Endvidere viser det sig, at familierne
har mistet deres norm-homogenitet, så hver familie nu
har sine egne indbyrdes forskellige normer. Når næsten
hvert barn i en institution kommer med sine egne normer,
kan personalet reagere på én af to måder: Enten ved
autoritært at gennemtvinge nogle fælles
institutionsnormer overfor alle børn, eller ved at
indføre noget historisk og kvalitativt nyt, nemlig den
normpluralistiske institution med lige respekt for alles
normer. Børneinstitutionernes normpluralisme er den
eneste acceptable, hensigts-mæssige og navnlig holdbare
vej frem, hvis man ikke vil forsøge en ny udgave af
autoritær pædagogik. Lykkes det at få en
normpluralistisk institution til at fungere rimeligt, vil
børnenes kompetenceudvikling komme til at indeholde
social fleksibilitet, kulturel integration og det at
finde logik i og mening med kulturen. Vores stadig mere
norm-pluralistiske samfund vil dermed afspejle sig i
institutionen, medvirke til afvikling af forskellen
mellem barndom og voksendom og mindske den kulturelle
afstand mellem institution og samfund - en
afinstitutionaliseringsproces.
November 1992 - hele og FRIE
børn udkom - en
bog som vil fremme omtalte afinstitutionaliseringsproces.
Samtidig er det første gang anti-pædagogik og seksuel
frigørelse for alle integreres systematisk i en
frigørelsesstrategi. Alt dette peger i retning af et
"normpluralistisk" fremtidssamfund.
Under temaet "Forår 1993" har Århus
Kunstmuseum udstillet "Jeff Koons -
retrospektiv". Kunstneren, som har været ét af de
´hotteste´ internationale navne, besøgte Århus. Med
en udstilling som Koons´ blev hverdagen, banaliteten,
det daglige og intimsfæren gjort til genstand for det
sofistikerede, internationale kunstpublikums beundring og
anerkendelse. Blandt støvsugere i glas og basketballs i
akvarier gik nøgne børn ikke ram forbi. Alt i hverdagen
kunne og blev udstillet. Den opsplittede hverdag
forsvandt. Barndommen også. Afstanden mellem voksne og
børn eksisterede ikke længere, da disse og alt andet i
hverdagen blev blandet og udstillet i samme rum på samme
udstilling. På godt og ondt nærmede vi os et polymorft
perverst menneskebillede. Koons var gift med
pornostjernen, det tidligere italienske parlamentsmedlem,
Cicciolina. Det er hende, som han billedligt og
skulpturelt har udstillet sig sammen med i tredobbelt
menneskestørrelse. Ingen "hard core"- porno
ville, efter min mening, kunne have budt på ret meget
mere pornografisk. Her var det kunst samtidig med at at
udstillingen som også udgjorde et pornografisk univers
var blandede sammen med udstillede,
"uskyldige"nøgne børn. Det mener jeg er noget
nyt i vor tid. Men udstillingen var også nyskabende på
andre felter.
Den kendsgerning, at en pornomodel blev valgt ind i
parlamentet i et europæisk land, kan kun være
resultatet af et nyt syn på mennesket. Dette nye
menneskesyn vil sikkert blive udbredt, idet synlige
sociale fornyelser som en parias integration, selv
kortvarigt, i det fine parlamentariske selskab ville
kunne bidrage til et mere positivt billede af ludere og
pornomodeller til gavn for et mere humant
menneskebillede.
"På kanten af kaos - nye billeder af verden",
en udstilling på Louisiana i 1993. Et eksempel, der ikke
fremgik på udstillingen, men som ikke desto mindre er
eksemplarisk i forhold til de kaos-teorier, der
gennemsyrer udstillingen, er følgende: Det har vist sig,
at jo flere TV-kanaler, TV-tilskuerne kan modtage, jo
færre TV-timer tilbringer de foran skærmen. Et godt
eksempel på kaos-teorierne, fordi det var umuligt at
forudsige - eller i hvert fald ikke blev forudsagt.
Verden er ikke særlig forudsigelig.
Kaos-teorierne interesserer sig for området mellem orden
og kaos, der hvor nye strukturer kan opstå. Derfor er
der tale om revolutionsteorier. Måske kan kaos-teorier
anvendes inden for ethvert tænkeligt fagområde. Jana
Sterbæk, en af udstillerne, fokuserer bl.a på kroppen,
fordi kroppen er det komplekse sted, hvor det indvendige
og det udvendige mødes. Udstillingen markerer en stadigt
stigende interesse for computerteknologi og de nye
billeder af verden, som følger i kølvandet på de nye
erkendelser.
Gennem visualiseringen af komplicerede matematiske
ligninger på computerskærme bliver det muligt at
kommunikere uforudsigelige og kaotiske strukturer, som
bliver hver mand/kvindes eje, også børns. Børn og
andre kan skabe deres ´virtual reality´. Næsten alt,
hvad man kan forestille sig, vil kunne afprøves i et
selvskabt univers, ret tæt på virkeligheden, og ikke
blot inspireret af egne, men også af mange andres
dagdrømme og fantasier. Her er der mulighed for en
næsten total ophævelse af barndommen og voksen-dommen.
Tidligere omtalte jeg den ´norm-pluralistiske´
institution. Af den undersøgelse, der ligger bag dette
begreb, fremgår, at det ikke længere er muligt at
indlære børn gode og hensigtsmæssige normer med
henblik på fremtiden, af den simple grund, at fremtidens
normer er uforudsigelige. Kaos-teoriernes fremstilling af
uforudsigelighed i den fysisk-matematiske verden er i
overensstemmelse med undersøgelsens resultater, selv om
der er tale om en helt anden sfære - den sociale. De
mest hensigtsmæssige kompetencer for børn at erhverve
sig i dag må være en her-og-nu-orientering,
fleksibilitet, social tolerance og hurtig
omstillingsevne, hvilket børn jo generelt er bedre til
end voksne. En ophævelse af barndommen ligger måske
lige om hjørnet i takt med den fortsatte skabelse af en
mangfoldighed, hvori Freuds billede af civilisationen som
en indkapsling af menneskets livs- og dødsdrift ophæves
på kanten af kaos. Det siges at være det mest
interessante sted at befinde sig.
Ved hjælp af den komplekse computerteknologis forenkling
af verden i billeder til indføring af et
børne-/menneskedemokrati ser verden lysere ud. "Al
magt stammer fra vores billeder af hinanden", sagde
den franske filosof og historiker Michel Foucault.
De nye menneskebilleder er i dag i stort omfang
masseproducerede. Der er tale om en udvidelse af det
samlede billede af mennesker og mennesketyper. Sammen med
mediernes umættelige behov for nyt stof, nye sensationer
og lokkende, salgbare oplysninger og historier (men også
i mindre omfang nøgterne og alsidige beretninger) bliver
norm-pluralisme følgen.
Alt er muligt. Mennesket har alt i sig og bliver et frit
væsen, som kan vælge, hvad det vil, og hvilke
identiteter, det vil påtage sig. Kombineret med behovet
for, at vi ikke slår hinanden ihjel osv., bliver den
eneste realistiske overlevelsestrategi at udøve respekt
for hinandens egenart og forskellighed.
Informationssamfumdet kan ikke stoppes, og det behøver
ikke være en mørk fremtid vi går imøde, tværtimod.
Klik
på: Besøg
friskolen Summerhill i Skotland
For Anti-pædagogiske
bevægelser i verden klik på: http://privat.schlund.de/k/kraetzae/englinks.htm
|
Antipædagogik
- en definition
Klik
på: Besøg
friskolen Summerhill i Skotland
For Anti-pædagogiske
bevægelser i verden klik på: http://privat.schlund.de/k/kraetzae/englinks.htm
Anti-pædagogik
på tysk:
Bestil bøgerne!
på Det Kg. Bibliotek
Quellen und Dokumente der
ANTIPÄDAGOGIK, udgivet og med indledning
af Ulrich Klemm. dipa-Verlag, Frankfurt am Main, 1992. Denne er
den absolut bedste og mest omfattende antologi, skrevet af
ildsjæle og tilhængere af anti-pædagogisk tankegang. Heri
dokumenteres bl.a., at anti-pædagogik også har sine rødder og
parallele sociale bevægelser og teoretikere i mange andre
vestlige lande, samt at anti-pædagogik nærmer sig en
civilisationskritik og et humanistisk oprør, der udgør et
paradigmeskift i menneskelige relationer og omsorg for hinanden.
Følgende 4
bøger er en beskrivelse samt analyse af en såkaldt
anti-pædagogisk revolution i de svejsiske skoler. Udgiverne er
tilhængere af psykoanalytikeren Alfred Adlers livsværk og er
absolut modstander af hvad de ser som en hemmelig
afskaffelse af skolen. Jeg synes at bogen er fascinerende
læsning fordi disse 4 bind har bredde og tysk Gründigkeit:
Standort Schule - Die Bedeutung
der Psychologie für Individuum und Gesellschaft, Schulreform -
die Heimliche Abschafung der Schule - udgivet af Verein zur
Förderung der Psychologischen Menschenkenntnis VPM, Zürich,
Verlag Menschenkenntnis:
Band 1 -
Theoretische Grundlagen zu Pädagogik und Antipädagogik, 2. überarbejdetete
aflage, 1992.
Band 2 - Unterrichtsmethoden
als Mittel der Veränderung, 1991.
Band 3a Der Prozess der
Auflösung in der Praxis, 1991.
Band 3b Der Prozess der
Aufløsung in Praxis, 1991.
Bestil gerne bøgerne
gennem Det Kg. Bibliotek: på www.kb.dk
eller http://pingo.kb.dk:4505/ALEPH
Zur Vernunft kommen - Eine
"Anti-Psychopädagogik", af
Ekkehard von Braunmühl Beltz, 1990.
Antipädagogik - Studien zur
Abschaffung der Erziehung, af Ekkehard von
Braunmühl. Beltz, 1983. En klassiker og grundbog i
anti-pædagogik.
Zeit für Kinder, af Braunmühl, Fischer TB 6705 Ffm. 1986. Populær og letlæslig
udgave af "Antipädagogik".
Der heimliche
Generationenvertrag - jenseits von Pädagogik und Antipädagogik, af Braunmühl. Reinbek bei Hamburg,
Rowolt, 1986.
Antipädagogik im Dialog: Eine
Einfürung in antipädagogisches Denken, af
Hubertus von Schoenbeck, Weinheim: Beltz, 1985.
Antipädagogik: Herausforderung
von Kritik, af Jürgen Oelkers og Thomas
Lehmann, Braunscheig: Agentur Pedersen, 1983.
Stichworte zur Antipädagogik:
Elemente einer historisch-systematischen Kritik, af Michael Winkler.
Stuttgart, Klett-Cotta, 1982.
Scheisserziehung: Von der
Antipsykiatrie zur Antipädagogik, af
Manuel Mannoni: med bidrag af Robert Lefort, Francoise Petitot
Fort og Florence Stevenin, Frankfurt: Syndikat, 1979. Oversat fra
den franske original Education impossible.
Die Gleichberechtigung des
Kindes, af Braunmühl m.fl. Fischer TB
6338, Ffm. 1976.
Bestil
bøgerne! på Det Kg. Bibliotek: www.kb.bib.dk
For Anti-pædagogiske
bevægelser i verden klik på:
Klik
på: Besøg
friskolen Summerhill i Skotland
For Anti-pædagogiske
bevægelser i verden klik på: http://privat.schlund.de/k/kraetzae/englinks.htm
Bestil
bøgerne! på Det Kg. Bibliotek: www.kb.bib.dk
Fagforeningsdomstole
- en kommentar til den verserende debat:
Berufsverbot
og eksklusion
Læs gerne papir-udgaven af Fra
Incest til Mediehetz, som kan lånes gratis på Det
Kgl. Bibliotek eller lige her:
For
første gang læs Nu i flot Super PDF Format
Fra
Incest til Medie-hetz
- af forfatter Troels Peter
Schmidt uddannet antipædagog ved Ballerup Fritidspædagog Seminarium -
klik her
Hjem
Bekæmp censur! - Resist
Censorship!:
|